Current and upcoming exhibitions.

”VIEWPOINTS”

Delt udstilling med den tyske kunstner Nora Fuchs. Galerie Pi, København, Danmark.

De tre værker Nina Kleivan deltager med på udstillingen, kredser om det samme tema: Erindringen om den fortid, der har gjort os til dem, vi er. 

Men erindring og virkelighed vil til alle tider vil være to forskellige ting. 
Erindringer er subjektive: Filtrerede gennem forglemmelser og fortrængninger. Forandrede af behovet for at gøre dét, der har skabt os, bedre, smukkere – eller værre. Og et behov for at bringe vores baggrund i overensstemmelse med vores selvopfattelse, som den er i nuet.
Værkerne tager ikke blot udgangspunkt i Nina Kleivans egne familiefotos, men især i fotoalbums, der er fundet hos marskandisere og på loppemarkeder. Det er gjort for at understrege, at selv om værkerne er dybt personlige, så er de bagvedliggende tematikker i de historier billederne fortæller, alment menneskelige.

Historier der handler om følelser som håb, vrede og nostalgi, de handler om mod, om sans for skønheden i frygten og den glimtvise oplevelse af det perfekte. Følelser og oplevelser, der er dybt personlige i øjeblikket. Men som ved nærmere undersøgelse viser sig at være noget vi deler med andre. Og dermed bliver denne delte erfaring til noget, der binder os sammen som mennesker – når vi spejler os i andre og ser os selv.

Lost Norway

Som 19-årig mistede jeg mit norske statsborgerskab ved en administrativ fejl. Nu er der opstået mulighed for at genansøge om et dobbelt statsborgerskab – dét er mit afsæt for værket “Lost Norway”.

Jeg prøver at skabe et mentalt bjerglandskab, fra hvilket jeg kan overskue og gense en række begivenheder fra min opvækst i Norge. En opvækst, der på godt og ondt, var præget af, at Norge til trods for dets geografiske nærhed, var et radikalt anderledes sted, end det Danmark jeg blev flyttet til i 60ere. Bjerget bliver dermed på samme tid symbolet på Norge og symbolet på mit behov for at danne mig et overblik.

De enkelte fortællinger er på samme tid en kortlægning af det tabte barndomsland og en registrering af barske vilkår, der gør at savnet har en tvetydighed.

Selve værket består af et monumentalt 90 kvm stort bjergprint, der binder 12 enkeltværker sammen. Bjerget strækker sig op langs den ene væg, hen over loftet og ned over den modsatte væg i galleriet. Derved antager bjerget, med dets nu på hovedet vendte bjergtoppe, en sært drømmeagtig karakter – den solide masse opløses til mere abstrakte former, der dermed bliver et konceptuelt passende ståsted for betragtningen af det ubetragtelige – de tider og steder, som for længst har forladt det virkeliges verden og nu kun eksisterer i min erindring.

Enkeltværkerne tager hver især afsæt i en konkret begivenhed, som jeg husker den. Vel vidende at jeg husker stort og småt forkert. På denne måde bliver fortællingens personlige afsæt også fortællingen om et menneskeligt vilkår – at vi ofte savner noget, der måske aldrig har eksisteret.

Klik på de enkelte motiver og hør Nina Kleivan oplæse historierne bag billederne.

Restless Dreaming

I modsætning til den normale praksis: Én ramme, ét udsnit, ét motiv – så understreges erindringens upålidelige natur af den vilkårlige placering og størrelse af de forskellige motiver.
Ligeledes er billederne sat op på måder man normalt ikke bruger i familiealbummet: Sammenstillen, udsnit, fordobling og andre greb.

Men både dette og de tilsyneladen vilkårlige beskæringer og placeringer er et greb, der skaber nye fortolkningsmuligheder og betydningslag. På samme måde som de tilføjede farvefragmenter fremhæver følelsen af, at der bag de trivielle hverdagsmotiver er noget andet og måske mere sinistert på spil. Er vores fortid idyllisk og banal som den kan fremstå – iscenesat af utallige fotoseancer, hvor familiemedlemmer på skift beslutter netop dét blik på virkeligheden dé ønsker? Eller er der andet og mere i spil?

But then I Drifted

Med det stik modsatte greb af ”Restless Dreaming” skærpes opmærksomheden her af den bevidst kedelige iscenesættelse. Fra motivernes creditcard-størrelse, til den monotome opsætning og den hangarskibsgrå farve.

Det skaber ro til at se – og se nærmere. Til at tænke over, hvad du ser. Og det skaber en mulighed for lydhørhed over for den erindringens sagte hvisken, vi alle bærer i os.

Træder nærmere og lyt opmærksomt med øjnene.

“NOK?”

Deltagende kunstnere Nina Maria Kleivan (DK/N), Sebastian Mügge (S/DE), Yoshihisa Sano (J) og Steen Rasmussen (DK).
26. juni – 6. september 2020

Viborg kunsthal, Riddergade 8, 8800 Viborg

viborgkunsthal.viborg.dk

Hvor længe skal man blive ved? Det er et af livets store spørgsmål. Hvornår er nok, nok? Hvor meget er for meget? Og hvornår er det for lidt? Hvornår er man som kunstner færdig med et værk?

På udstillingen NOK? udforsker 4 individuelle kunstnere med et fælles konceptuelt ståsted, dette spørgsmål. Dels ved hver for sig at se, hvor langt man kan presse grænserne for egne værker – hvor store mængder kan meningsfuldt udgøre en helhed, når man lade de enkelte værker være til diskussion – hvor stopper det ene værk og hvor begynder det næste – hvornår er et værk færdigt – og hvornår kan det forbedres ved intervention?

Grænserne går i opløsning og alt flyder, og alligevel afgrænses udstillingen af det fysiske rum, der igen afgrænses af bygningen osv. Eller gør den? Tanken om at udstillingen kunne blive ved, at mængden af genstande kunne forøges i det nærmest skræmmende uendelige. At mængden kan overvælde os er et vigtig tema i en overflødighedens tidsalder. Udstillingens tematik kan skaleres til et globalt mindset, der sætter fokus på de store spørgsmål i tiden om, hvordan vi bruger vores ressourcer, vores tid og hinanden. 

”PHILIPSENS BRILLER”

3. september – 1. november 2020
Gruppeudstilling. Fernisering onsdag d. 2. september kl. 19:00. Alle er velkomne.
Kastrupgårdsamlingen, Kastrupvej 399, DK-2770 Kastrup

www.kastrupgaardsamlingen.dk

Med udstillingen Philipsens Briller markerer kunstnergruppen Stablede Kanter hundredeåret for kunstneren Theodor Philipsens død, I egne værker, skabt specielt til udstillingen, har de ladet sig inspirere af Philipsens særlige blik og behandling af lys. Særligt som dette kom til udtryk igennem hans arbejder fra Saltholm.

Previuos

”VIEWPOINTS”

Nina Maria Kleivan (DK) og Nora Fuchs (DE)
Udstillingsperiode 29.05 – 20.06

Galerie Pi, Borgergade 15 D, 1300 Kbh K

www.galeriepi.dk

Som 19-årig mistede jeg mit norske statsborgerskab ved en administrativ fejl. Nu er der opstået mulighed for at genansøge om et dobbelt statsborgerskab – dét er mit afsæt for mit bidrag til udstillingen “Viewpoints”. 

Jeg prøver at skabe et mentalt bjerglandskab fra hvilket jeg kan overskue og gense en række begivenheder fra min opvækst i Norge. En opvækst der på godt og ondt var præget af at Norge til trods for dets geografiske nærhed var et radikalt anderledes sted end det Danmark jeg blev flyttet til i 60ere. Bjerget bliver dermed på samme tid symbolet på Norge og symbolet på mit behov for at danne mig et overblik. 

De enkelte fortællinger bliver en kortlægning af det tabte barndomsland og en registrering af de hårde vilkår der gjorde at savnet har en tvetydighed – en erkendelse af at erindring og virkelighed til alle tider vil være to forskellige ting. På denne måde bliver fortællingens dybt personlige afsæt også fortællingen om et alment menneskeligt vilkår – at vi ofte savner noget, der måske aldrig har eksisteret.

Selve værket består af et monumentalt 50 kvm stort bjergprint der binder 12 enkeltværker sammen. Bjerget strækker sig op langs den ene væg, hen over loftet og ned over den modsatte væg i galleriet. Derved antager bjerget med dets nu på hovedet vendte bjergtoppe en sært drømmeagtig karakter – den solide masse opløses til mere abstrakte former der dermed bliver et konceptuelt passende ståsted for betragtningen af det ubetragtelige – de tider og steder som for længst har forladt det virkeliges verden og nu kun eksisterer i min erindring.

Enkeltværkerne tager hver især afsæt i en konkret begivenhed, som den optræder i min erindring. Det flerlagede, tvetydige og erindringsforskudte understreges af det enkelte bearbejdede fotografi, der på samme tid er både stramt og konkret – fortegnet og antydet. Der er brugt gamle familiefotos – men de indgår i værkerne på en måde, der sætter dem ud over deres iboende sandhedsværdi.

For den der ønsker en mere konkret tilgang og uddybning, er hvert enkelt værk forsynet med en QR-kode, der når den scannes, linker til en lydfil, hvor jeg fortæller historien bag værket – som den optræder i min erindring.

Samtidigt udstiller Nora Fuchs (DE) der er fotograf, skulptør og professor i 3D kunst ved university of applied sciences and Art i Dortmund. Nomineret til prisen Art HAUS am KLEISTPARK Berlin. Artist in Residence i Nes, Skagaströnd og vinder af Schwimmtieralarm

”DET FLYGTIGT FASTHOLDTE”

26. januar 2020 – 1. mar 2020
Gruppeudstilling. Fernisering: lørdag 25. jan kl. 14.
SAK Kunstbygning, Vestergade 27, 5700 Svendborg.

www.sak.dk

Udstillingen vil udvide forståelsen af det forbigående og omhandle fastholdelsen af erindringens skrøbelige billeder. Den vil indeholde værker, hvor udsagnet bestemmes af lys og lyd, der strækker sig ud i tid og rum, men som er svære at bevare.  Her vises forgængelighedens mange ansigter bearbejdet i et udvidet felt. Fra bl.a. hudens hinder og filtre, hvis natur det er at fastholde, afgrænse eller separere materiens forskellighed til klædedragten, som en kulturskabt membran, der kan ændre personen på et øjeblik.

 

”FULDT FLOR”

16. november 2019 – 12. januar 2020
Gruppeudstilling. Sophienholm, Nybrovej 401, 2800 Kgs. Lyngby

www.sophienholm.dk

Lyngby Kunstforenings vinterudstilling har i år fællestemaet blomster. 20 nutidskunstnere giver deres meget forskellige bud på temaet i et bredt udvalg af medier, såsom maleri, tegning, grafik, skulptur, video og installation.

De 20 kunstnere er: Anette Abrahamsson, Lone Arendal, Milena Bonifacini, Jacob Borges, Gay Christensen, Svend Danielsen, Alba S. Enstrøm, Maria Finn, Vibeke Glarbo, Lars Høeg, Hjordis Haack, Nina Maria Kleivan, Lis Nogel, Miguel Vega Olivares, Peter Ojstersek, Finn Naur Petersen, Niels Plenge, Anne Marie Ploug, Preben Franck Stelvig og Anna Sørensen.

Omvisning kl. 15 søndag d. 17. november 2019 og søndag d. 12. januar 2020.