“Journey into the Mess” – Første sal

Værket ”Secret of Life II” er et af de værker, der blev malet om, da udstilingen blev udsat. Nu eksisterer det kun i kataloget i sin oprindelige form.

Træd ind i Erindringens billeder. Væk din egne billeder og valg til live. Dem du traf. Og dem der måske blev truffet for dig.
Historien er ikke objektiv, hukommelsen ikke statisk. Vi husker det, vi tror, der var. Eller måske ønsker var. Eller netop ikke ønsker. Som kullet i mine tegninger: Flygtigt, modtageligt.
En flagermus i Wuhan, Kina, langt væk. Pludseligt udsættelser og forandringer i en udstilling, der var færdig. Så nye værker kom til. Andre forsvandt. Historien om ”Journey into the Mess” er i sig selv en historie om udstillingens vigtigste tema.
Erindringen. Flygtigheden, foranderligheden. Billederne vi prøver at glemme. Eller at holde fast.
 

Nina Maria Kleivan

Kvinde jager,
træsnit på papir. 80 x 60 cm.
Palette,
video indbygget i toiletskab.

Modifications,
print af bemalede tryk, 35 x 24 cm.
Unheimlich swimming,
video indbygget i vaskefad på servante.
The girl’s slightly troubled attention to the camera and the diminutive nature of the projection challenge the otherwise perfect familiar homely video idyll. Admired or spied upon, trapped or free?



Regn I,
100 flasker med væske, 100 x 70 cm.
Regn II,
print, 28 stk., 41 x 28 cm.
Regn III,
lyd af regn.

Regn I

Erindringen er altid subjektiv. I erkendelse af at jeg prøver ar huske alt og huske korrekt, hvordan kvantificerer jeg så erindringen? Man kan prøve at hælde den på flasker og sætte labels på. Hvad er mere flygtigt end regn? Formår du at fastholde noget så flygtigt som regn, kan man have en tro på, at det teoretisk er muligt at erindre objektivt.

Regn II 

Under et ophold i et sommerhus i nordsjælland i regnvejr falder jeg over en samling gamle danske ungdomsbøger. Af ren og skær kedsomhed begyndte jeg at læse i bøgerne og det fascinerede mig at opdage, at bøgerne åbenbarede en skjult poesi der med et enkelt kunstnerisk greb fra min side kunne syntetiseres til et værk. Handlingen i bøgerne udspiller sig netop i nordsjælland, og ja der er dage med regn.

The Colour White,
serigrafi, 12 stk., 70 x 50 cm

Værket er solgt til Kastrupgaardsamlingen.

Med udgangspunkt i udstillingsrummets hvidhed skaber Kleivan en kontrapunktisk refleksion over det grundlæggende menneskelige behov for at differentiere sig og skille sig ud som et unikt individ. Ikke mindst når dette behov udnyttes kommercielt i en interiør og design fikseret moderne konsumerisme. Det basale faktum at en optisk hvid ikke er behagelig som vægfarve har resulteret i en syndflod af afarter af hvid – der ridende på en stadigt fremadskridende bølge af flygtige trends, omslutter os i behagesyg reklameæstetik, værdiladning og falsk poetisk oppusten af det, der i sidste ende blot er marginale variationer over det ene, samme emne – farven hvid.

Experiments and Dark Dots,
arbejder på papir og tekstil, varierende mål.
Notater om barndom,
Hånddekoreret porcelæn,
12 –28 cm.

Dinner for Insomniacs,
serigrafi på stof og hånddekoreret porcelæn, 70 x 400 cm.
The secrets of life I, akryl på lærred, 190 x 145 cm.
Insomnia II, print på polyesterdug, 310 x 750 cm.
Still Tired from the same Old Dream,
video med Morten Suurballe. 

Falling awake, again,
diverse serigrafi og akvarel, varierende mål. 
Fragile Rain,
træ, gips, 120 x 130 cm. 

At vores historie trækker spor ind i nutid og fremtid, mindes vi om i værket Falling awake, again. På tærsklen til søvn, vækkes vores drømme. En smuk natur, en blød krop, eksotiske rejsemål afbrydes pludseligt af bekymringer og frygt og lader os vågne igen. Den røde tråd kan kun agere tørresnor for rodet. 

Maybe Somebody is Trying to Tell Me Something,
14 stk. lyskasser, 50 x 50 x 12,50 cm.